logo 900classic.nl
» home | | » openingstijden | tel: 023 - 5423619
 
saab900
Saab aero 900

Accessoires en upgrades

Upgrades

Low-pressure Turbo > Full-pressure Turbo upgrade

Wat is het verschil?

turboHet turboprincipe is genoegzaam bekend: inlaatlucht onder (lage respectievelijk hoge) druk de cilinders injagen, waardoor meer brandstof voor de extra boost zorgt. Een klein nadeel is dat gecomprimeerde lucht de neiging heeft op te warmen en daardoor minder zuurstof kan bevatten. Door tussen turbo en inlaat een intercooler te plaatsen wordt de opwarming van de inlaatlucht meer dan gehalveerd, hetgeen resulteert in een efficiëntere verbranding , betere cilindervulling , lager brandstofverbruik en betere trekkracht over het hele toerenbereik.

900-turbo-SDe motor en turbo van een Low-pressure Turbo (LPT) en Full-pressure Turbo (FPT) zijn in basis exact hetzelfde, alleen de waste-gatebediening van de 900 LPT verschilt door het ontbreken van de APC en wordt direct (zoals in de 900 turbo 8V van ’82) door het inlaatdeel van de turbo, zonder tussenkomst van elektronica, geactiveerd. De vacuümregelaar van de waste-gate heeft een veer met een andere openingskarakteristiek dan die in de 900 turbo 16S. Dit resulteert in een lager vermogen voor de LPT (145 pk) dan de FPT (175 – 190 pk)

De versnellingsbak

Het grootste verschil zit in de versnellingsbak: een LPT heeft een kortere primaire overbrenging dan een FPT en heeft daardoor andere rijeigenschappen. De transmissie van de classic 900 is zodanig geconstrueerd dat de primaire overbrenging, die bestaat uit 2 tandwielen en een drievoudige ketting waarvan de configuratie van de vertanding boven-onder te wijzigen is. Het vervangen van het boventandwiel van de LPT-bak door een groter tandwiel en het ondertandwiel door een kleiner tandwiel resulteert in een langere primaire aandrijving.

Ter illustratie:

  • 900 lpt standaard bak (set 6) rijdt bij 3.000 tpm in 5de versnelling.: 110 km/h
  • 900 lpt standaard bak met middellange upgrade (set 7) rijdt bij 3.000 tpm in 5de versnelling: 120 km/h.
  • 900 lpt standaardbak met lange upgrade (set 8)  rijdt bij 3000 tpm in 5: 133 km/h
  • 900 T16S met versterkte bak( lang diff )en set 7 rijdt bij 3000 tpm in 5: 125 km/h
  • 900 T16S met versterkte bak ( lang diff) en upgrade (set 8) rijdt bij 3000 tpm in 5: 140 km /h

APC

Met het SAAB-APC systeem wordt de turbodruk afhankelijk van het octaangetal geregeld dmv diverse sensoren, waaronder een klopsensor, een ontstekingssensor en een druksensor. Een computer berekent de optimale turbodruk bij diverse belastingen en brandstofkwaliteiten. Wij bouwen APC uitsluitend in combinatie met een turbodrukmeter in.

De praktijk

In de prakijk is een LPT is meer ingesteld op korte sprints (stadsverkeer) en rustig toeren. Op snelwegtempo echter produceert een LPT met korte overbrenging meer motorlawaai dan een FPT. Het brandstofverbruik is niet onaangenaam tot zo’n 110 km/h/ 3.500 tpm, maar daarboven stijgt het verbruik onverwacht scherp. Ook heeft een LPT een lagere topsnelheid dan een FPT.

De upgrade

900classic.nl heeft een conversie ontwikkeld voor de 900 LPT die voor aanzienlijke verbeteringen zorgt in termen van prestaties en brandstofverbruik.

De LPT > FPT conversie kan ineens of gefaseerd in de auto worden gemonteerd en bestaat uit de volgende fases:

  • Fase 1: intercoolerset compleet in combinatie met de turbo-upgrade(145->165 pk)
  • Fase 2: wijziging van de primaire overbrenging
  • Fase 3: toevoeging van APC en een turbodrukmeter in het dashboard.

De combinatie van fase 1, 2 en 3 kan bij een motor in goede conditie leiden tot een brandstofbesparing van 15-25 %.

De comfort-en kwaliteitsbeleving zal enorm toenemen. Omdat de koeling van de motor over het hele toerenpalet beter is, kunnen bij normaal gebruik ook de onderhoudskosten aan de motor in belangrijke mate worden beperkt.

Remmenupgrade

Een 900 classic was in zijn tijd een krachtige auto. Daar horen remmen bij met genoeg ‘stopping power’. De SAAB 900 classic werd daarom vanaf 1988 uitgerust met hetzelfde remsysteem als de SAAB 9000. Vanaf modeljaar 1992 werd dit systeem voor de 9000 verbeterd met grotere voorremklauwen, -schijven en -blokken. De 900 profiteerde niet van deze modificatie waardoor, naar moderne maatstaven (met veel filerijden), standaard remmen van een 900 soms tekort schieten. Ook bij het rijden met volle belading, met aanhanger, in de bergen of op hoge snelheid kunnen de voorremmen last krijgen van fading. Onze voorremmenupgrade biedt hiervoor een oplossing.

Meer stopping power voor SAAB 900 classics MY ’88 – ‘93

Met gebruikmaking van een speciaal voor de 900 classic ontwikkelde stalen flexleiding, hebben wij de componenten van het SAAB 9000 systeem vanaf modeljaar ‘92 op de 900 classic toegepast met als resultaat een toename van de remvertragingskracht met ongeveer 30% terwijl het ABS-systeem (indien aanwezig) normaal blijft functioneren.

Enerzijds komt deze toename voor rekening van het grotere frictie-oppervlak van de voorremmen, maar ook de stalen flex-remvloeistofleiding, die niet uitzet tijdens remmen (waar de good old canvas-slangen dat wel deden) levert een grote bijdrage! Meer stopping power verhoogt het gevoel van veiligheid en beheersing.

De voorremupgrade kan in de 900classic vanaf MY ’88 tot MY ’93 worden geïnstalleerd en bestaat uit: nieuwe voorremschijven, voorremblokken, gereviseerde voorremklauwen en nieuwe stalen remslangen. Deze upgrade moet professioneel worden uitgevoerd en wordt daarom uitsluitend inclusief montage door ons aangeboden.

Voor prijzen of een afspraak kunt u contact met ons opnemen.

Remmenupgrade SAAB 900 classic MY ’79 – ’87/ SAAB 99

Bovengenoemde voorremugrade is bij eerdere 900 en 99 modellen niet mogelijk; daarvoor hebben we een andere oplossing (uitsluitend bij auto’s met massieve voorremschijven): We rusten deze auto’s uit met nieuwe geventileerde voorremschijven, -voorremblokken, gereviseerde voorremklauwen en bijbehorende fusee-naafcombi (voorzien van nieuwe wiellagers) van de MY ’85 900 T16S , wat een remkrachttoename van 15% oplevert. Bovendien vermindert het gevaar van ‘fading’ drastisch! Ook hier geldt: deze upgrade wordt uitsluitend inclusief onze montage en op afspraak aangeboden. Voor prijzen of een afspraak kunt u contact met ons opnemen.

Transmissie upgrade

Een langere primaire overbrenging heeft een positieve uitwerking op de rijeigenschappen van uw auto, zoals ook hier wordt uitgelegd. Een Turbo 16 S beschikt standaard al over een midellange overbrenging (set 7) maar kan voorzien worden van een extra lange primaire overbrenging (set 8) in de versnellingsbak èn het differentieel.

Speciaal voor de zeer veeleisende 900 rijders kan deze upgrade worden gecompleteerd door het monteren van een rode APC, die – de naam zegt het al – de turbodruk tot in het rood (0,9 ipv 0,75 bar) laat oplopen.

Elektrisch bedienbare ramen

Op verzoek bouwen wij uw auto om van handbediende ramen naar elektrisch bedienbare ramen. De aanpassingen bestaan uit:

  • Vervangen van de raammechanieken door gereviseerde exemplaren
  • Plaatsen bekabeling en aansluiting op de zekeringenkast
  • Plaatsen bedieningsunit in de middenconsole
  • Vervangen deurpaneel

Airconditioning

Airconditioning behoort op moderne auto’s inmiddels tot de standaarduitrusting. De SAAB 900 classic is van een generatie auto’s waarin airco nog een dure optie was. Voor bijna elk type 900 is het mogelijk airconditioning achteraf in te bouwen. In onze werkplaats beschikken wij over alle apparatuur om uw airco in te bouwen (vaak binnen een dag) met originele onderdelen en niet-milieubelastend R134 koelmiddel. Om de kosten binnen de perken te houden, worden waar mogelijk recycle-delen gebruikt.

Het airco-systeem van een 900 classic is een handbediend systeem zonder temperatuurregeling. Zet hem aan als het warm is en uit als het te koud wordt!

 Schuifdak

Een schuifdak is qua ventilatiemogelijkheden een prima alternatief voor airconditioning. Voor de 900 classic kunnen wij Webasto Hollandia schuifdaken aanraden. Wij hebben goede ervaringen met de TVS700. Schuifdaken worden deskundig gemonteerd en 3 jaar gegarandeerd tegen lekkage.

Wij informeren u graag over prijzen en levertijden van bovenstaand systeem


background saabconsult